Matrika
Uzatvorenie manželstva
Doklady potrebné na uzavretie manželstva predkladajú snúbenci na príslušnom matričnom úrade podľa miesta uzavretia manželstva bez ohľadu na to, či bude manželstvo uzavreté pred orgánom obce alebo pred orgánom registrovanej cirkvi.
Štátny občan SR predkladá príslušnému matričnému úradu najmenej 7 dní pred uzavretím manželstva tieto doklady:
- Žiadosť o uzatvorenie manželstva (tlačivo Vám poskytne Matričný úrad)
- Občianske preukazy obidvoch snúbencov
- Rozvedený žiadateľ predkladá právoplatný rozsudok o rozvode
- V prípade sobáša maloletého je potrebné predložiť Povolenie súdu na uzatvorenie manželstva maloletému
Cudzinec pred uzavretím manželstva v Slovenskej republike je povinný predložiť matričnému úradu najmenej 14 dní pred uzavretím manželstva tieto doklady:
- Rodný list
- Doklad o osobnom stave – nesmie byť starší ako 6 mesiacov
- Doklad o pobyte
- Doklad o štátnom občianstve
- Úmrtný list zomretého manžela alebo inú verejnú listinu potvrdzujúcu, že manželstvo zaniklo, ak ide o ovdoveného cudzinca
- Právoplatný rozsudok o rozvode manželstva alebo inú verejnú listinu potvrdzujúcu, že manželstvo je právoplatne rozvedené, ak ide o rozvedeného cudzinca
- Doklad, ktorým možno preukázať totožnosť
Spracovanie zmien v osobných údajoch občanov
Matrika vykonáva dodatočné záznamy do matrík o zmene alebo doplnení údajov v zápisoch na základe verejných listín vydaných súdmi a inými úradmi.
- Hlásenie na dodatočný zápis
- Právoplatné súdne rozhodnutie
Priezvisko po rozvode
Manžel, ktorý pri uzavretí manželstva prijal priezvisko druhého manžela ako spoločné priezvisko, môže do troch mesiacov po právoplatnosti rozhodnutia o rozvode manželstva matričnému úradu, kde bolo uzavreté manželstvo oznámiť, že opäť prijíma svoje predošlé priezvisko. Potrebné doklady:
- Žiadosť o zmenu priezviska po rozvode
- Právoplatný rozsudok o rozvode
- Sobášny list
- Občiansky preukaz
Určenie otcovstva
Ak rodičia dieťaťa nie sú zosobášení, môžu pred narodením alebo po narodení určiť otcovstvo súhlasným vyhlásením. Potrebné doklady:
- Občiansky preukaz matky a otca
- Rozsudok o rozvode (ak je rozvedená)
Vystavenie druhopisu matričných dokladov
Občan môže požiadať o vystavenie druhopisu matričných dokladov (rodného listu, sobášneho listu, úmrtného listu), ktoré sa týkajú jeho alebo člena jeho rodiny na príslušnej matrike kde udalosť nastala. Potrebné doklady:
- Občiansky preukaz
Poplatok 7,00 €
Zápis úmrtia do matriky
Úmrtie občana je potrebné oznámiť matričnému úradu v obvode ktorého úmrtie nastalo. Matrika zapíše úmrtie do knihy úmrtí a vystaví úmrtný list. Potrebné doklady:
- List o prehliadke mŕtveho (vystaví lekár)
- Občiansky preukaz zomretého
- Občiansky preukaz pozostalého, ktorý vybavuje úmrtný list
Vedenie osobitnej matriky
Do osobitnej matriky v Bratislave sa zapisujú všetky matričné udalosti, ktoré nastali slovenským občanom v cudzine:
- Narodenie dieťaťa v cudzine
- Uzatvorenie manželstva v cudzine
- Úmrtie občana v cudzine
Tieto udalosti nahlási občan na príslušnú matriku podľa miesta trvalého pobytu, ktorá zabezpečí zápis do osobitnej matriky a vystavenie matričných dokladov na použitie v SR. Zápis sa vykoná na základe rodného listu, sobášneho listu alebo úmrtného listu vydaného cudzím štátom. Listiny vydané v cudzine musia byť opatrené vyšším osvedčením orgánu v štáte vydania a legalizovaný zastupiteľským úradom SR v štáte (alebo pre štát) v ktorom bol vydaný, prípadne APOSTILLOU podľa Dohovoru o zrušení požiadavky vyššieho overenia, ak medzinárodná zmluva neustanovuje inak.
- Rodný list
- Sobášny list
- Úmrtný list
- Doklad totožnosti
- Osvedčenie o štátnom občianstve
Poplatok 15,00 € Doba vybavenia do 3 mesiacov
OVEROVANIE PODPISOV A LISTÍN
Overovanie podpisov a listín sa vykonáva na obecnom úrade v pracovných dňoch. Osoba, ktorej podpis sa overuje musí byť vždy prítomná, nesmie ju podpísať iná osoba. Svoju totožnosť pri overení preukazuje občan občianskym preukazom alebo pasom. V prípade overenia podpisu bezvládnych alebo chorých občanov je overenie potrebné vopred dohodnúť osobne alebo telefonicky na čísle telefónu: 042 /4692110.
Overením odpisov a kópií listín obecný úrad potvrdzuje, že sa kópia listiny zhoduje s originálom. Preto je pri overení vždy potrebné predložiť aj originál listiny a preukaz o totožnosti osoby. Za originál listiny sa považuje aj už overená kópia. Pri overovaní listín sa overuje obsah, nie správnosť ani pravdivosť skutočností uvádzaných v listine. Osoba, ktorá overuje kópiu, preukazuje svoju totožnosť občianskym preukazom alebo pasom.
Poplatok: platí sa v hotovosti za overenie podpisu: 2,- € za každý podpis za overenie listín: 2,- € za každú začatú stranu.
Obec nevykonáva overovanie:
– ak ide o listiny, ktoré sa majú použiť v cudzine, – odpisov alebo kópii občianskych preukazov, vojenských preukazov, služobných preukazov a obdobných preukazov, – ak ide o odpisy alebo výpisu zo súboru popisných informácií a zo súboru geodetických informácií katastra nehnuteľností, – ak sa odpis listiny alebo jej kópia nezhoduje s predloženou listinou, – ak nemožno porovnať odpis listiny alebo jej kópiu s predloženou listinou, pretože je na to potrebné odborné posúdenie (napr. mapy, geometrické plány), – ak je listina napísaná v inom ako v štátnom jazyku, to sa nevzťahuje na listiny napísané v českom jazyku.
Overovanie podpisov a listín vykonávajú všetky obecné úrady.